ASHTANGA JÓGA

ASHTANGA JÓGA

ASHTANGA JÓGA

První zmínka o Ashtanze se objevuje v textech několik tisíc let starých, nazvaných Yoga Korunta a Yoga Sútra. Jóga existovala vždy a všude, jen tohle byli její první zmínky v písemné formě. Ashtanga v překladu znamená 8 kroků, které nás vedou k upokojení mysli a k poznání jak s ní vědomě pracovat, k ukotvení se v přítomnosti, k cestě do jednoty…..
Tradičně se jóga předávala formou parampara, což je předávaní znalostí z učitele na žáka, slovně a rukama. Tím měl žák možnost zažít efekt jógy skrze vlastní zkušenost, přeci jak hovoří otec Ashtangy – Pattahbi Jois, 99% praxe a 1 % teorie nás dovede tam, kam potřebujeme.

8 kroků Ashtanga jógy:
1. Yama (morální zásady, které přispívají ke zvýšení kvality našich životů)
2. Niyama (pravidla, které přispívají ke zvýšení kvality našich životů)
3. Ásana (fyzické pozice)
4. Prāṇāyāma (dechové techniky)
5. Pratyāhāra (kontrola smyslů, jejich obrácení z vnějšího světa na sebe)
6. Dhāraṇā (koncentrace)
7. Dhyāna (meditace)
8. Samādhi (osvobození nebo božská extáze, splynutí s absolutnem)

Metody jak Ashtanga jógu praktikovat:

MYSORE STYL

Hodina určená pro lidi, kteří chtějí jógu brát vážně, zařadit jí do svého života pravidelně a očekávají od jógy výsledky. Právě díky disciplíně získáte možnost nahlédnout do svého nitra. Žáci se na hodině krok po kroku, za asistence a osobního přístupu učitele učí sekvenci nazpaměť, terapeuticky a technicky správně. Učitel naučí žáka pozdravy slunce, až je žák zvládne sám, dostane další asány, než se naučí celou sérii. Tímto způsobem každý praktikant Ashtanga jógy postupuje ve vlastním tempu, které záleží na možnostech jeho těla a mysli. Výzvou tady je to, že co jste se naučili na hodině je dobré opakovat i doma. Jestli že se chcete posouvat a sebezdokonalovat je potřebné věnovat praxi čas a energii (stačí i pár minut denně). Výsledkem je porozumění józe, svého těla a svojí duše. Je to tradiční, nejjednodušší a nejefektivnější způsob praxe Ashtanga jógy.

ASHTANGA JÓGA

ZKRÁCENÁ VEDENÁ HODINA

60 minutová hodina Ashtanga jógy moderovaná učitelem, který celou skupinu vede stejným tempem. Hodina je vedená ve zvládnutelné rychlosti pro všechny, ať už jste nováček nebo pokročilejší. Učitel dává instrukce, jak správně použít dech, kam nasměrovat koncentraci a jak otočit svoje smysly do svého nitra, a tím udělat ze cvičení hluboký zážitek. Hodina je vhodná pro každého, kdo chce zažít kvalitní zkušenost s jógou, ale nemá zájem se jí aktivně věnovat.

ASHTANGA JÓGA

VEDENÁ HODINA CELÉ PRVNÍ SÉRIE

90 minutová hodina Ashtanga jógy moderovaná učitelem, který celou skupinu vede stejným tempem. Vedená hodina celé první série je nejtěžší forma, proto je doporučená všem, kteří už poznají celou prví sérii z Mysore hodin.

Jeden den může jít praxe výborně a na druhý den to co naposledy šlo lehce nemusí jít vůbec. A to je právě to, co nám jóga nabízí, učíme se naše tělo respektovat, být schopný jít i od začátku, pokud je to potřeba. Tolerovat a přijímat to co se právě teď děje. Mysore styl nás učí (pokud jsme tomu otevření), jak k sobě přistupovat s pokorou, vděčností a respektem. Když v daný den nemáme dostatek sil, zjemníme celou praxi, přizpůsobíme k tomu dech, a právě tento přístup nás umí nasměrovat na cestu rovnováhy a sebepřijetí v živote (a to nejen vůči sobě, ale i vnějšímu světu).

MOJE CESTA K JOGE

Silvia Florovičová
Všetko to začalo boľavým chrbátom, asi pred 6 rokmi. Hľadala som niečo čo mi odstráni bolesť a zároveň posilní telo. Prvý kontakt s fyzickým aspektom jogy mi bol umožnený cez power a hatha jogu. Bolesť tela sa stratila a moje telo sa stalo ľahším, no stále to nebolo úplne ono. V tom období, kolega v práci spomínal druh jogy, ktorý mi do vtedy nebol známy – ashtangu. On bol nadšený prístupom učiteľa, atmosférou, a hlavne výsledkami, ktoré na sebe odpozoroval po krátkom čase praktizovania. Vtedy ashtanga na Slovensku bola učená v oveľa menšom merítku ako je teraz. Ľudí na hodiny chodilo podstatne menej. No po celkom krátkom období si ju obľúbilo veľké množstvo, už teraz nadšených jogínov, práve vďaka výsledkom, ktoré sú viditeľné a cítiteľné po krátkom čase cvičenia, a to nielen na podložke.

….Keď sa vrátim späť k sebe, po asi dvoch až troch rokoch cvičenia začali prichádzať aj zmeny na hlbšej, menej viditeľnej úrovni bytia. Začala ma zaujímať ajurvéda / životný štýl založený na prírodnej báze so zameraním na konštitúciu a potreby jednotlivca /, ktorá ide ruka v ruke s jogou. Prečítala som desiatky kníh o joge, duchovne, ajurvéde, čínskej medicíne a ďalšie, ktoré už ani nedržím v hlave😊. Súčasť môjho jogového rastu boli rozličné worshopy a učiteľské kurzy nielen u nás doma, ale aj v Indii. A práve India je pre mňa tá srdcovka, odrazový mostík s nasmerovaním pozornosti na ducha ukrytého v srdiečku. India bola momentom, kedy som si uvedomila, že pokiaľ sa nepostarám aj o emocionálne a duchovné telo, nikdy tam nenastane skutočná životná rovnováha. Veď práve tie nespracované / spracované emócie ako strachy, ľútosti, smútky, hnevy….. uložené v podvedomí, sú hlavné ukazovatele kvality / nekvality nášho života. Vďaka tomuto uvedomeniu ma začala v poslednej dobe zaujímať aj regresívna terapia, vyprodukovaná Oshom ( štúdium absolvované v Indii ) – náhľad do vnútra a postupné uvoľňovanie negatívnych emócií.

No a posledný rok a pol sa venujem aj dotyku cez masáže, konkrétne shiatsu, hlavne ajurvédsko jogové a športové regeneračné masáže. Starostlivosť o seba patrí k životu, čiže olejčeky s bylinkami, dotyk s liečivým zámerom a láska by určite mali byť na pravidelnom poriadku 😊

Silvia Florovičová

Kontakt na mňa: +420 602 371 781 (je to zároveň aj WhatsApp číslo) alebo email dotekleci@gmail.com